erfarenhet

Vem står bakom AI-skolan?

Bakom detta initiativ står jag, Andreas Åberg.

Med ett CV som präglats av engagemang inom undervisning och teknologi, började min yrkesresa som lärare på Komvux. Under en period av åtta år undervisade jag engelska samt medie- och kommunikationsvetenskap. Denna erfarenhet ledde mig till Högskolan Dalarna, där jag nu arbetar på avdelningen för stöd i utbildning och forskning. Idag har jag förmånen att arbeta som högskolepedagogisk utvecklare med en särskild inriktning på informations- och kommunikationsteknik.

Mitt intresse för artificiell intelligens som stöd i undervisning har inte bara tillämpats vid Högskolan Dalarna, utan även internationellt. Jag har varit involverad i framstående partnerprojekt i både Gambia och Bangladesh. Resultaten från dessa initiativ har varit mycket positiva och visar den transformella kraften av AI inom pedagogik.

Utöver detta har jag varit key note speaker på Edtech i London 2023, där jag presenterade föreläsningen “From Chalkboards to Chatbots”, vilket reflekterar min resa genom teknologins evolution i utbildning.

Med AI-skolan hoppas jag kunna dela min samlade kunskap och erfarenhet för att inspirera och vägleda andra inom området AI och skola.