Omvärldsbevakning

Ta steget in i AI:s framtid med AI-skolan som din insiktsfulla vägvisare. Vi är engagerade i att hänga med i AI-världens snabba utveckling, särskilt när det gäller utbildningsområdet, och ser till att du får ta del av de senaste trenderna och insikterna.

Vårt fokus ligger inte bara på akademiska framsteg, vi  håller också koll på ett brett spektrum av media, från tankeväckande videor till podcasts som berikar. Dessutom förser vi dig med länkar till material som utforskar hur AI kan vara en tillgång i undervisningen. Förbered dig på att stöta på namn som Max Tegmark och Sal Khan, verkliga visionärer inom fältet.

Vårt mål är att hålla dig uppdaterad med de färskaste upptäckterna och samtidigt erbjuda en mångfald av resurser som breddar ditt perspektiv och inspirerar till nya idéer. Oavsett om du är en engagerad skolledare eller en AI-intresserad, strävar vi efter att tillhandahålla innehåll som är både relevant och tankeväckande.

AI-skolan.se blir din go-to-källa, där pedagogisk vision möter teknologisk innovation. Följ med oss på denna resa och se hur AI ständigt omformar undervisningslandskapet.

Navigera AI-eran: Säkra stigar eller outforskade terränger

I den accelererande takt med vilken teknologin utvecklas, framträder ett viktigt val: Ska vi luta oss mot det bekväma och beprövade i form av Microsofts Copilot för Office-programmen, eller ska vi modigt utforska det nya och outforskade med t ex OpenAI:s GPT? Denna text siktar på att utforska denna skiljelinje och väcka frågor om generativ AI:s framtid.

Copilot: den bekväma vägen på bekanta spår

Att välja Copilot för Microsoft Office-programmen – som Word, PowerPoint, Excel och Outlook – är som att gå in i gympasalen och sänka basketkorgen så att alla, oavsett tidigare erfarenhet eller skicklighet, kan vara med och spela från början. Denna AI-baserade assistent gör vardagliga arbetsuppgifter mer tillgängliga och effektiva för alla. Den erbjuder en omedelbar förbättring av prestationen, men innebär inte en grundläggande förändring av hur vi arbetar. Vi förbättrar tillgängligheten och effektiviteten, men inte nödvändigtvis innovationen.

GPT: den modiga resan mot nya horisonter

Att integrera GPT innebär att man tar tillvara på en AI som kan hantera en bred uppsättning uppgifter, från att generera innehåll till att analysera komplex data. Det representerar en omvälvande förändring, inte bara i teknikanvändning utan i hela organisationens sätt att tänka och agera. Att implementera GPT kan liknas vid att ge en cykel till en maratonlöpare. Det är en otrolig fördel – om löparen vet hur man cyklar. Att lära sig använda GPT kräver en grundläggande förändring i hur vi tänker och närmar oss problem. GPT kräver en ny form av kreativitet och strategiskt tänkande. Att välja GPT är en satsning på en okänd framtid, som kräver inte bara teknisk och innovativ anpassning, utan också en betydande satsning på fortbildning för personalen för att fullt ut kunna utnyttja dess potential.

Den dolda komforten med Copilot

Copilot är imponerande. Men det finns en risk i dess bekvämlighet. Dess enkelhet och effektivitet kan vara förförande, men den leder också mot en enhetlig framtid där varje organisation använder samma verktyg på samma sätt. En värld där Copilot dominerar är en värld där det verkliga innovationstänkandet riskerar att försvinna.

Generativ AI: enkelhetens fälla och förfiningens väg

Generativ AI, i alla dess former, verkar enkelt vid första anblicken. Men dess verkliga kraft och komplexitet kräver en djupare förståelse och en ny typ av skicklighet. Att omfamna GPT är att välja en svårare, men potentiellt mer givande väg. Det är en investering inte bara i teknologi, utan i människorna som använder den.

Välj din väg med omsorg

Vi står vid ett kritiskt vägskäl. Ska vi välja den bekväma och beprövade vägen med Copilot, eller ska vi modigt utforska den nya och outforskade med GPT? Valet är inte enbart tekniskt, det är en djupgående filosofisk fråga. Det handlar om vår syn på framsteg, innovation och vår roll i en värld som förändras med bländande hastighet. Det beslut du fattar idag kan forma morgondagens verklighet.

För att komma i kontakt med mig, klicka på kuvertet nedan för att öppna ditt e-postprogram och börja skriva ditt meddelande. Jag ser fram emot att höra från dig!

Maila Ai-Skolan

Du kan också mejla mig direkt genom att klicka här.

Generativ aI i svensk skola: En ny era av möjligheter

Artificiell intelligens (AI) har blivit en alltmer integrerad del av vårt samhälle, och skolvärlden är inget undantag. Med framsteg inom generativ AI, som ChatGPT och andra LLM (Large Language Models), öppnas nya dörrar för att förändra och förbättra svensk undervisning, från grundskolan till högre utbildning. Men vad innebär detta i praktiken?

Möjligheter för Individualisering

En av de mest spännande möjligheterna med ChatGPT och liknande verktyg är potentialen för individualiserad undervisning. Lärare kan använda AI för att skapa anpassade uppgifter och material som passar varje elevs unika behov och färdighetsnivå. Detta kan vara särskilt värdefullt i en mångkulturell och mångfacetterad skolmiljö som den svenska.

Förbättrad Bedömning

Traditionella bedömningsmetoder har ofta kritiserats för att vara föråldrade och inte alltid rättvisa. ChatGPT kan hjälpa till att skapa mer dynamiska och rättvisa bedömningsmetoder. Till exempel kan AI analysera elevers arbete för att ge mer nyanserad och konstruktiv feedback, vilket kan vara en värdefull resurs för både lärare och elever.

Vill du utforska hur AI kan berika din skolmiljö eller arbetsplats? Klicka på “kontakt”  för att ta nästa steg.

Effektivisering av Lärarrollen

AI kan också vara ett kraftfullt verktyg för lärare, inte bara som en assistent i klassrummet utan också för att minska den administrativa bördan. Från att snabbt sätta ihop lektionsplaner till att hantera kommunikation med föräldrar, kan AI frigöra tid som lärare kan använda för att fokusera på det de gör bäst: att undervisa.

Etiska och Pedagogiska Överväganden

Naturligtvis finns det etiska och pedagogiska frågor som måste beaktas. Det är viktigt att AI inte ersätter den mänskliga interaktionen och det kritiska tänkandet som är så viktigt i utbildningsprocessen. Men med rätt användning och riktlinjer kan AI bli en kompletterande resurs snarare än en ersättning.

Elever: Se AI som ett verktyg för att komplettera din utbildning, inte som en genväg.

Lärare: Utforska hur AI kan integreras i din undervisning för att förbättra och individualisera lärandet.

Skolledare och beslutsfattare: Investera i fortbildning för lärare om hur man bäst använder AI i en pedagogisk kontext.

Genom att omfamna de möjligheter som generativ AI erbjuder, kan svensk skola ta ett steg in i framtiden och erbjuda en mer anpassad, rättvis och effektiv utbildning för alla.

101 sätt att använda AI i undervisning

I början av 2023 presenterade #creativeHE en öppen crowdsourcad samling som belyser många innovativa användningsområden för Artificiell Intelligens (AI) inom lärande, utveckling, undervisning och bedömning.

Att experimentera är centralt inom lärande och forskning. Genom att vara öppna för mångfaldiga idéer kan vi upptäcka nya insikter och bidra positivt till vår värld. De delade idéerna kan vara i ett tidigt skede men förtjänar ytterligare utforskning. De ansåg också att det är viktigt att AI används på ett ansvarsfullt, kritiskt och etiskt sätt i utbildningssammanhang.

101 bidrag har mottagits från 19 länder och här kan du ladda ner deras PDF. Du kan också klicka på omslagsbilden till boken för att starta nedladdningen. 

Helt gratis!

Copilot i Windows

Vill du utforska framtidens artificiell intelligens i skolvärlden? Microsofts Copilot är här och tar AI till en helt ny nivå inom deras 365-paket. Förbättra dina Teams-möten, skapa unika bilder i PowerPoint med hjälp av OpenAI:s DALL-E, och optimera dina e-postmeddelanden i Outlook som aldrig förr. Plus, med Bing som kraftfull motor bakom, är Copilots potential gränslös. Är du redo att dyka djupare in i alla dessa spännande funktioner? Klicka på länken nedan och upplev Microsofts egen demonstration av Copilots innovativa AI-kapabiliteter.

 

Extensions i Google Bard✨

Vill du uppleva nästa generations artificiell intelligens för effektiv informationshantering? Google presenterar Bard med sina banbrytande Extensions, designade för att sammanföra data från olika källor, vilket förbättrar samarbete och förverkligande av idéer. Tack vare Extensions kan Bard kopplas till Googles egna appar, och ger användarna möjlighet att smidigt integrera sin egen information. Oavsett om det handlar om att planera, förbereda sig för stora händelser eller tolka komplex information, erbjuder Bard den perfekta lösningen. Men det slutar inte med bara organisation – Bard med Extensions hjälper dig även att skapa minnen.

En guide från Open AI för lärare som använder ChatGPT i sina klassrum.

Lär dig hur pedagoger världen över använder ChatGPT i klassrummet: från rollspel av utmanande samtal till skapandet av lektionsplaner och hur AI kan stödja elever med andra modersmål. Upptäck också hur kritiskt tänkande kan förstärkas genom interaktion med AI och få exempel på instruktioner för att komma igång med ChatGPT i undervisningen.

Ny podd - Unconfuse Me med Bill Gates med Sal Khan som gäst

I avsnitt 02 av “Unconfuse Me with Bill Gates” diskuterar Sal Khan och Bill Gates pedagogikens kärnfrågor, inklusive utmaningar lärare ställs inför och vikten av grupparbete i utbildningen. De betonar fördelarna med att flytta föreläsningar ut ur klassrummet och låta eleverna utföra huvuddelen av arbetet, där lärare agerar som dirigenter och arkitekter. Teknikens och AI:s växande roll i utbildning, särskilt inom läsning och skrivning, tas också upp. För en insiktsfull diskussion om framtidens utbildning, rekommenderar jag varmt att ni lyssnar på detta avsnitt.

Max Tegmark

Max Tegmark är en framstående professor vid Massachusetts Institute of Technology, MIT. Han står även i spetsen för organisationen Future of Life Institute, som dedikerar sig åt att minska de potentiella riskerna med artificiell intelligens.

Nyligen undertecknade Tegmark, tillsammans med en rad forskare, politiker och näringslivsledare, ett uttalande från Center för AI Safety där man framhäver artificiell intelligens som ett potentiellt existentiellt hot.

Hur skulle en superintelligens uppleva en människa? Som vi upplever en groda eller en myra, kanske? Nej, eftersom AI redan tänker så mycket snabbare än oss, så skulle den knappast betrakta oss som vi betraktar andra djur, utan snarare som vi betraktar växter. Växter kan också reagera, till exempel genom att vända blad mot solen eller förlänga rötter dit det är fuktigare. Men det går så långsamt att vi känner att de nästan står still – precis som vi nästan står still inför AI.”

Angående sitt nyliga Sommarprat reflekterade Tegmark: “För 15 år sedan talade jag i Sommar om framtiden med avancerad AI. För bara fem år sedan diskuterade jag de eventuella riskerna när denna dag skulle anlända, och nu är vi här, mitt i denna realitet.”

Sal Khan

Sal Khan, grundaren och VD:n för Khan Academy, tror att artificiell intelligens kan framkalla den största positiva omvandlingen utbildningen någonsin har skådat. Han lyfter fram de möjligheter han ser för studenter och lärare att samarbeta med AI-verktyg – inklusive potentialen av en personlig AI-lärare för varje student och en AI-assistent för varje lärare. Dessutom demonstrerar han några spännande nya funktioner för deras utbildningschattbot, Khanmigo.

Teaching in Higher Ed - Designing Courses in an age of AI

Teaching in Higher Ed” är en podcast som är dedikerad till ämnet utbildning, särskilt inom undervisning och inlärning. Den riktar sig till lärare, instruktörer, professorer och andra som är engagerade i undervisningen inom högre utbildning.

Några viktiga punkter om podcasten:

  1. Värd: Podcasten leds av Dr. Bonni Stachowiak, en erfaren lärare och pedagog som delar sin kunskap, insikter och erfarenheter med lyssnarna.

  2. Innehåll: “Teaching in Higher Ed” tar upp en rad ämnen, från pedagogiska metoder och tekniker till teknik i klassrummet, till gästintervjuer med andra experter inom högre utbildning.

  3. Format: Avsnitten kan variera, men de innehåller ofta intervjuer med experter, diskussioner om aktuella trender och händelser, samt konkreta tips och råd för lärare.

  4. Mål: Ett av huvudmålen med podcasten är att ge lärare i högre utbildning de verktyg och resurser de behöver för att bli mer effektiva, medvetna och reflekterande i sin undervisning.

Om du är intresserad av att hålla dig uppdaterad om den senaste inom undervisning inom högre utbildning, eller om du bara vill få lite inspiration och insikt från andra lärare, kan “Teaching in Higher Ed” vara en utmärkt resurs för dig. 

Avsnitt 469 som är länkat nedan heter “Designing Courses in an Age of AI” är väl värt att lyssna på. Lika så många av deras andra anvsnitt. Ni kan hitta dem här,  eller där poddar finns. 

AI-generereade bilder

AI-baserade bildgenereringsverktyg som DALL-E 2, Imagen, Parti och Midjourney erbjuder spännande möjligheter i klassrummet genom att omvandla texter till visuella illustrationer. Dessa kan fungera som visuella hjälpmedel inom ämnen som historia och vetenskap, fördjupande förståelsen och stimulera elevers kreativitet genom att göra deras skrivna berättelser synliga.

Men medan potentialen är stor, bör man vara medvetna om etiska utmaningarna: dessa verktyg kan ofta återspegla och förstärka gamla stereotyper eftersom de tränas på historisk data. Därför bör lärare granska genererat innehåll kritiskt och uppmuntra elever att göra detsamma, för att säkerställa en inkluderande och medveten användning.

Kan du se vilka bilder som är ai genererade på denna sidan? En ledtråd, det är mer än 50% av dem…. 

Vill du veta mer?

Hos AI-skolan har vi en passion för att föra samman AI och undervisning. Om du är intresserad av att utforska hur artificiell intelligens kan berika ditt lärande och undervisning, står vi redo att hjälpa till. Vi tar uppdrag inom coaching, workshops och föreläsningar. Tveka inte att kontakta oss för mer information, för att boka eller om du bara vill diskutera möjligheterna. Vi ser fram emot att höra från dig!