AI-kommissionens färdplan för Sverige sätter fokus på hur artificiell intelligens (AI) kan användas som ett verktyg för att utveckla skolan och ge elever bättre förutsättningar att möta framtidens samhälle och arbetsmarknad. Genom att satsa på AI i undervisningen kan grundskolan och gymnasiet både förbättra lärandet och öka intresset för teknik och innovation bland unga.
Kompetenslyft för lärare och elever
En av färdplanens centrala punkter är behovet av att ge både lärare och elever en grundläggande förståelse för AI. AI-kommissionen poängterar att det inte bara handlar om att kunna använda AI-verktyg, utan också om att förstå deras potential och begränsningar. “Alla ska kunna delta i ett samtal om AI,” framhålls det, och detta inkluderar elever redan från tidig ålder.
För detta föreslås:
• Vidareutbildning för lärare för att ge dem både tekniska och pedagogiska verktyg att integrera AI i undervisningen.
• Introduktion av AI i kursplanerna, inte bara inom teknikämnen utan som en del av en bredare digital kompetens.
AI som stöd för individanpassat lärande
AI erbjuder stora möjligheter att individanpassa undervisningen och möta elevers olika behov. Genom att använda AI-verktyg kan lärare få hjälp att identifiera elever som behöver extra stöd eller utmaningar. AI-kommissionen betonar att “tekniken kan hjälpa oss att jobba snabbare och med högre kvalitet, samtidigt som vi blir mer kreativa och innovativa.” Exempel på detta kan vara:
• Digitala plattformar som justerar innehållet efter elevens nivå.
• Automatiserad feedback på skrivuppgifter eller matematiska problem.
• Generativa AI-verktyg som kan skapa interaktivt undervisningsmaterial.
Etik och källkritik i en AI-drivande värld
Med AI följer också behovet av att utbilda elever i kritiskt tänkande och källkritik. AI-kommissionen framhåller att “kunskap är den första och kanske viktigaste försvarslinjen i kampen mot illvillig användning och utveckling av AI.” Elever måste lära sig att förstå och ifrågasätta hur AI genererar information och vilka risker som finns med manipulation och desinformation. Detta kräver:
• Etiska diskussioner i klassrummet, där elever får reflektera över hur AI påverkar samhället.
• Källkritisk träning specifikt inriktad på digitala verktyg och AI-genererade material.
AI som ett verktyg för skoladministration
Färdplanen lyfter även fram hur AI kan avlasta lärare genom att hantera administrativa uppgifter och effektivisera skolans organisation. AI kan exempelvis användas för:
• Schemaoptimering och resursfördelning.
• Analys av elevdata för att följa upp skolresultat och identifiera trender.
• Automatiserad kommunikation med vårdnadshavare.
Politisk styrning och satsning på digital infrastruktur
För att AI ska kunna integreras i skolan krävs det både en tydlig strategi och investeringar i digital infrastruktur. AI-kommissionen föreslår att regeringen:
• Säkerställer tillgång till kvalitetssäkrade digitala verktyg för alla skolor.
• Främjar samarbete mellan skola, näringsliv och akademi för att utveckla AI-lösningar anpassade för utbildningssektorn.
• Stärker skolornas förmåga att använda och dela data inom ramen för gällande regelverk.
En skola för framtiden
AI-kommissionen målar upp en vision av en skola där AI används som ett verktyg för att förbättra undervisningen och skapa en trygg lärmiljö för alla elever. Samtidigt betonar rapporten vikten av att Sverige inte halkar efter i utvecklingen. “Passivitet är sällan någon bra strategi, i synnerhet inte när tillvaron förändras,” skriver kommissionen och uppmanar till omedelbara insatser för att stärka skolans roll i det digitala samhället.
I den accelererande takt med vilken teknologin utvecklas, framträder ett viktigt val: Ska vi luta oss mot det bekväma och beprövade i form av Microsofts Copilot för Office-programmen, eller ska vi modigt utforska det nya och outforskade med t ex OpenAI:s GPT? Denna text siktar på att utforska denna skiljelinje och väcka frågor om generativ AI:s framtid.
Att välja Copilot för Microsoft Office-programmen – som Word, PowerPoint, Excel och Outlook – är som att gå in i gympasalen och sänka basketkorgen så att alla, oavsett tidigare erfarenhet eller skicklighet, kan vara med och spela från början. Denna AI-baserade assistent gör vardagliga arbetsuppgifter mer tillgängliga och effektiva för alla. Den erbjuder en omedelbar förbättring av prestationen, men innebär inte en grundläggande förändring av hur vi arbetar. Vi förbättrar tillgängligheten och effektiviteten, men inte nödvändigtvis innovationen.
Att integrera GPT innebär att man tar tillvara på en AI som kan hantera en bred uppsättning uppgifter, från att generera innehåll till att analysera komplex data. Det representerar en omvälvande förändring, inte bara i teknikanvändning utan i hela organisationens sätt att tänka och agera. Att implementera GPT kan liknas vid att ge en cykel till en maratonlöpare. Det är en otrolig fördel – om löparen vet hur man cyklar. Att lära sig använda GPT kräver en grundläggande förändring i hur vi tänker och närmar oss problem. GPT kräver en ny form av kreativitet och strategiskt tänkande. Att välja GPT är en satsning på en okänd framtid, som kräver inte bara teknisk och innovativ anpassning, utan också en betydande satsning på fortbildning för personalen för att fullt ut kunna utnyttja dess potential.
Copilot är imponerande. Men det finns en risk i dess bekvämlighet. Dess enkelhet och effektivitet kan vara förförande, men den leder också mot en enhetlig framtid där varje organisation använder samma verktyg på samma sätt. En värld där Copilot dominerar är en värld där det verkliga innovationstänkandet riskerar att försvinna.
Generativ AI, i alla dess former, verkar enkelt vid första anblicken. Men dess verkliga kraft och komplexitet kräver en djupare förståelse och en ny typ av skicklighet. Att omfamna GPT är att välja en svårare, men potentiellt mer givande väg. Det är en investering inte bara i teknologi, utan i människorna som använder den.
Vi står vid ett kritiskt vägskäl. Ska vi välja den bekväma och beprövade vägen med Copilot, eller ska vi modigt utforska den nya och outforskade med GPT? Valet är inte enbart tekniskt, det är en djupgående filosofisk fråga. Det handlar om vår syn på framsteg, innovation och vår roll i en värld som förändras med bländande hastighet. Det beslut du fattar idag kan forma morgondagens verklighet.
För att komma i kontakt med mig, klicka på kuvertet nedan för att öppna ditt e-postprogram och börja skriva ditt meddelande. Jag ser fram emot att höra från dig!
Du kan också mejla mig direkt genom att klicka här.
AI:s roll i skolmiljöer fortsätter att växa, och med generativ AI (som till exempel GPT 4o, Copilot och andra) kan vi skapa stöd som gynnar både elever och lärare. Genom scaffolding—en form av pedagogiskt stöd där varje elev får hjälp att steg för steg ta till sig ny kunskap—kan vi hjälpa elever att enklare förstå och bearbeta ny information från texter. Generativ AI skapar stödmaterial som gör texterna mer tillgängliga och lättarbetade, vilket ger eleverna en tydligare struktur i sitt lärande.
Men det slutar inte där. Genom AI-tekniken kan vi även stödja lärarna i deras arbete med att ta fram material för att arbeta med den nya informationen tillsammans med eleverna. Detta innebär att lärarna får ett kraftfullt verktyg som hjälper dem att förbereda interaktiva lektioner, skapa fördjupande frågor och sammanfattningar, och att lättare anpassa undervisningen efter elevernas behov.
När vi stärker elever som behöver extra stöd, förbättrar vi hela lärandemiljön. De som har det svårast att förstå textbaserat material får den hjälp de behöver för att hänga med, vilket också höjer nivån på hela klassens lärande. Forskning inom ‘universal design for learning’ (UDL) visar att när vi anpassar lärandemiljön för elever med särskilda behov, gynnas alla elever i klassrummet genom att lärandet blir mer inkluderande och tillgängligt för alla. Genom att göra materialet mer tillgängligt för de som behöver extra stöd, blir det också mer tillgängligt för alla elever. Detta främjar ‘equitable participation’, där alla elever har möjlighet att delta på lika villkor. Det innebär att vi skapar en lärmiljö där alla kan delta och förstå, vilket leder till ett mer aktivt lärande, i linje med teorier om inkluderande pedagogik. Dessutom kan vi uppmuntra eleverna att vara mer engagerade och tänka på sitt lärande genom att koppla det till verkliga situationer som de kan relatera till. Detta är en investering med hög utdelning, då hela klassens lärande gynnas.
Vill du veta mer om AI i skolan, och hur AI kan transformera din undervisning och ge stöd till både elever och lärare? Jag erbjuder föreläsningar och workshops där vi tillsammans utforskar hur du kan använda verktyg som generativ AI för att förbättra lärandet. Kontakta mig för att boka en föreläsning och ta reda på hur framtidens utbildning kan se ut med AI!
Artificiell intelligens (AI) har blivit en alltmer integrerad del av vårt samhälle, och skolvärlden är inget undantag. Med framsteg inom generativ AI, som ChatGPT och andra LLM (Large Language Models), öppnas nya dörrar för att förändra och förbättra svensk undervisning, från grundskolan till högre utbildning. Men vad innebär detta i praktiken?
En av de mest spännande möjligheterna med ChatGPT och liknande verktyg är potentialen för individualiserad undervisning. Lärare kan använda AI för att skapa anpassade uppgifter och material som passar varje elevs unika behov och färdighetsnivå. Detta kan vara särskilt värdefullt i en mångkulturell och mångfacetterad skolmiljö som den svenska.
Traditionella bedömningsmetoder har ofta kritiserats för att vara föråldrade och inte alltid rättvisa. ChatGPT kan hjälpa till att skapa mer dynamiska och rättvisa bedömningsmetoder. Till exempel kan AI analysera elevers arbete för att ge mer nyanserad och konstruktiv feedback, vilket kan vara en värdefull resurs för både lärare och elever.
Vill du utforska hur AI kan berika din skolmiljö eller arbetsplats? Klicka på “kontakt” för att ta nästa steg.
AI kan också vara ett kraftfullt verktyg för lärare, inte bara som en assistent i klassrummet utan också för att minska den administrativa bördan. Från att snabbt sätta ihop lektionsplaner till att hantera kommunikation med föräldrar, kan AI frigöra tid som lärare kan använda för att fokusera på det de gör bäst: att undervisa.
Naturligtvis finns det etiska och pedagogiska frågor som måste beaktas. Det är viktigt att AI inte ersätter den mänskliga interaktionen och det kritiska tänkandet som är så viktigt i utbildningsprocessen. Men med rätt användning och riktlinjer kan AI bli en kompletterande resurs snarare än en ersättning.
Elever: Se AI som ett verktyg för att komplettera din utbildning, inte som en genväg.
Lärare: Utforska hur AI kan integreras i din undervisning för att förbättra och individualisera lärandet.
Skolledare och beslutsfattare: Investera i fortbildning för lärare om hur man bäst använder AI i en pedagogisk kontext.
Genom att omfamna de möjligheter som generativ AI erbjuder, kan svensk skola ta ett steg in i framtiden och erbjuda en mer anpassad, rättvis och effektiv utbildning för alla.
I början av 2023 presenterade #creativeHE en öppen crowdsourcad samling som belyser många innovativa användningsområden för Artificiell Intelligens (AI) inom lärande, utveckling, undervisning och bedömning.
Att experimentera är centralt inom lärande och forskning. Genom att vara öppna för mångfaldiga idéer kan vi upptäcka nya insikter och bidra positivt till vår värld. De delade idéerna kan vara i ett tidigt skede men förtjänar ytterligare utforskning. De ansåg också att det är viktigt att AI används på ett ansvarsfullt, kritiskt och etiskt sätt i utbildningssammanhang.
101 bidrag har mottagits från 19 länder och här kan du ladda ner deras PDF. Du kan också klicka på omslagsbilden till boken för att starta nedladdningen.
Helt gratis!
Lär dig hur pedagoger världen över använder ChatGPT i klassrummet: från rollspel av utmanande samtal till skapandet av lektionsplaner och hur AI kan stödja elever med andra modersmål. Upptäck också hur kritiskt tänkande kan förstärkas genom interaktion med AI och få exempel på instruktioner för att komma igång med ChatGPT i undervisningen.
I avsnitt 02 av “Unconfuse Me with Bill Gates” diskuterar Sal Khan och Bill Gates pedagogikens kärnfrågor, inklusive utmaningar lärare ställs inför och vikten av grupparbete i utbildningen. De betonar fördelarna med att flytta föreläsningar ut ur klassrummet och låta eleverna utföra huvuddelen av arbetet, där lärare agerar som dirigenter och arkitekter. Teknikens och AI:s växande roll i utbildning, särskilt inom läsning och skrivning, tas också upp. För en insiktsfull diskussion om framtidens utbildning, rekommenderar jag varmt att ni lyssnar på detta avsnitt.
Max Tegmark är en framstående professor vid Massachusetts Institute of Technology, MIT. Han står även i spetsen för organisationen Future of Life Institute, som dedikerar sig åt att minska de potentiella riskerna med artificiell intelligens.
Nyligen undertecknade Tegmark, tillsammans med en rad forskare, politiker och näringslivsledare, ett uttalande från Center för AI Safety där man framhäver artificiell intelligens som ett potentiellt existentiellt hot.
“Hur skulle en superintelligens uppleva en människa? Som vi upplever en groda eller en myra, kanske? Nej, eftersom AI redan tänker så mycket snabbare än oss, så skulle den knappast betrakta oss som vi betraktar andra djur, utan snarare som vi betraktar växter. Växter kan också reagera, till exempel genom att vända blad mot solen eller förlänga rötter dit det är fuktigare. Men det går så långsamt att vi känner att de nästan står still – precis som vi nästan står still inför AI.”
Angående sitt nyliga Sommarprat reflekterade Tegmark: “För 15 år sedan talade jag i Sommar om framtiden med avancerad AI. För bara fem år sedan diskuterade jag de eventuella riskerna när denna dag skulle anlända, och nu är vi här, mitt i denna realitet.”
Sal Khan, grundaren och VD:n för Khan Academy, tror att artificiell intelligens kan framkalla den största positiva omvandlingen utbildningen någonsin har skådat. Han lyfter fram de möjligheter han ser för studenter och lärare att samarbeta med AI-verktyg – inklusive potentialen av en personlig AI-lärare för varje student och en AI-assistent för varje lärare. Dessutom demonstrerar han några spännande nya funktioner för deras utbildningschattbot, Khanmigo.
“Teaching in Higher Ed” är en podcast som är dedikerad till ämnet utbildning, särskilt inom undervisning och inlärning. Den riktar sig till lärare, instruktörer, professorer och andra som är engagerade i undervisningen inom högre utbildning.
Några viktiga punkter om podcasten:
Värd: Podcasten leds av Dr. Bonni Stachowiak, en erfaren lärare och pedagog som delar sin kunskap, insikter och erfarenheter med lyssnarna.
Innehåll: “Teaching in Higher Ed” tar upp en rad ämnen, från pedagogiska metoder och tekniker till teknik i klassrummet, till gästintervjuer med andra experter inom högre utbildning.
Format: Avsnitten kan variera, men de innehåller ofta intervjuer med experter, diskussioner om aktuella trender och händelser, samt konkreta tips och råd för lärare.
Mål: Ett av huvudmålen med podcasten är att ge lärare i högre utbildning de verktyg och resurser de behöver för att bli mer effektiva, medvetna och reflekterande i sin undervisning.
Om du är intresserad av att hålla dig uppdaterad om den senaste inom undervisning inom högre utbildning, eller om du bara vill få lite inspiration och insikt från andra lärare, kan “Teaching in Higher Ed” vara en utmärkt resurs för dig.
Avsnitt 469 som är länkat nedan heter “Designing Courses in an Age of AI” är väl värt att lyssna på. Lika så många av deras andra anvsnitt. Ni kan hitta dem här, eller där poddar finns.
AI-baserade bildgenereringsverktyg som DALL-E 2, Imagen, Parti och Midjourney erbjuder spännande möjligheter i klassrummet genom att omvandla texter till visuella illustrationer. Dessa kan fungera som visuella hjälpmedel inom ämnen som historia och vetenskap, fördjupande förståelsen och stimulera elevers kreativitet genom att göra deras skrivna berättelser synliga.
Men medan potentialen är stor, bör man vara medvetna om etiska utmaningarna: dessa verktyg kan ofta återspegla och förstärka gamla stereotyper eftersom de tränas på historisk data. Därför bör lärare granska genererat innehåll kritiskt och uppmuntra elever att göra detsamma, för att säkerställa en inkluderande och medveten användning.
Kan du se vilka bilder som är ai genererade på denna sidan? En ledtråd, det är mer än 50% av dem….
Hos AI-skolan har vi en passion för att föra samman AI och undervisning. Om du är intresserad av att utforska hur artificiell intelligens kan berika ditt lärande och undervisning, står vi redo att hjälpa till. Vi tar uppdrag inom coaching, workshops och föreläsningar. Tveka inte att kontakta oss för mer information, för att boka eller om du bara vill diskutera möjligheterna. Vi ser fram emot att höra från dig!